De term hulpstuurlucht, ook wel pilootlucht of stuurdruk genoemd, kom je soms tegen bij pneumatische ventielen. Maar wat houdt deze term precies in, en wat zijn de voor- en nadelen? In dit blog leg ik het uit. Â
Externe lucht als stuurhulpÂ
Hulpstuurlucht betekent dat je een externe luchttoevoer nodig hebt om de ventielen te kunnen bedienen. Deze externe toevoer moet tussen de 2 en 8 bar liggen. Het voordeel bij elektrisch bediende ventielen met externe hulpstuurlucht is dat deze kunnen schakelen vanaf -0,95 bar tot en met 10 bar, mits deze tussen de eerdergenoemde druk van +2 t/m 8 bar ligt. Een nadeel kan zijn dat je naast de persluchttoevoer voor het ventiel op poort 1, een tweede toevoer nodig hebt voor de stuurdruk.Â
Hulpstuurdruk herkennen in een schakelschemaÂ
In het symbool van de ventielen kan je de externe hulpstuurdruk herkennen aan de poort 12 en 14.Â
1 – Voeding / toevoerÂ
2 – ArbeidspoortÂ
3 – OntluchtingÂ
4 – ArbeidspoortÂ
5 – OntluchtingÂ
12 – HulpstuurluchtÂ
14 – HulpstuurluchtÂ
82 – Ontluchting hulpstuurluchtÂ
84 – Ontluchting hulpstuurlucht
Afbeeldingen: Festo