André Been
 · Moderator

Wat is externe hulpstuurlucht bij pneumatische ventielen?

De term hulpstuurlucht, ook wel pilootlucht of stuurdruk genoemd, kom je soms tegen bij pneumatische ventielen. Maar wat houdt deze term precies in, en wat zijn de voor- en nadelen? In dit blog leg ik het uit.  

Externe lucht als stuurhulp 

Hulpstuurlucht betekent dat je een externe luchttoevoer nodig hebt om de ventielen te kunnen bedienen. Deze externe toevoer moet tussen de 2 en 8 bar liggen. Het voordeel bij elektrisch bediende ventielen met externe hulpstuurlucht is dat deze kunnen schakelen vanaf -0,95 bar tot en met 10 bar, mits deze tussen de eerdergenoemde druk van +2 t/m 8 bar ligt. Een nadeel kan zijn dat je naast de persluchttoevoer voor het ventiel op poort 1, een tweede toevoer nodig hebt voor de stuurdruk. 

Hulpstuurdruk herkennen in een schakelschema 

In het symbool van de ventielen kan je de externe hulpstuurdruk herkennen aan de poort 12 en 14. 

1 – Voeding / toevoer 

2 – Arbeidspoort 

3 – Ontluchting 

4 – Arbeidspoort 

5 – Ontluchting 

12 – Hulpstuurlucht 

14 – Hulpstuurlucht 

82 – Ontluchting hulpstuurlucht 

84 – Ontluchting hulpstuurlucht

Afbeeldingen: Festo