Waar moet ik op letten bij perslucht-snelkoppelingen?

Niet alleen in de werkplaats maar ook in industriële omgevingen vormt perslucht vaak de levensader van talloze toepassingen: van pneumatisch gereedschap tot productiemachines. Een essentieel onderdeel van elk pneumatieksysteem is de perslucht-snelkoppeling. In dit blog ga ik dieper in op verschillende types persluchtsnelkoppelingen en identificatiemethoden. Daarnaast ga ik in op de voordelen van specifieke veiligheidssnelkoppelingen.  

EURO en Orion: veelzijdig en betrouwbaar

Laat ik beginnen met de twee meest toegepaste snelkoppelingstypen, de EURO- en Orion- snelkoppelingen. Het voornaamste verschil tussen deze twee typen schuilt in de doorlaat en het aansluitprofiel (de vorm van de insteeknippel). Hieronder zet ik de belangrijkste kenmerken, profielen toepassingsgebieden en uitwisselbaarheid op een rij.

EURO-snelkoppelingen  

Kenmerken: Dit zijn de meest toegepaste perslucht-snelkoppelingen binnen Europa en herkenbaar aan het standaardontwerp voor een brede toepasbaarheid. Ze zijn geschikt voor een verscheidenheid aan persluchtsystemen en -gereedschappen. De doorlaat is groter dan de standaard Orion perslucht-snelkoppeling die ik hieronder beschrijf.

Toepassingsgebied: Veelzijdig in gebruik, van werkplaatsen tot industriële installaties. 

Profiel

profiel van een EURO perslucht-snelkoppeling

De Euro-snelkoppeling is onder andere uitwisselbaar met:

  • Rectus/Legris 25 & 26

  • Tema 1600

  • Cejn 320

  • Prevost ESI07 & ESG07

  • Festo KD

  • Oetiker SC-C 

Orion-snelkoppelingen 

Kenmerken: Naast de EURO-snelkoppeling is de Orion-snelkoppelingen het meest gebruikt. Ze zijn populair vanwege hun de betrouwbare prestaties. Zo zorgt de goede afdichting tussen de componenten voor geringe lekkage). 

Toepassingsgebied: Geschikt voor algemene persluchttoepassingen. 

Profiel

profiel van een Orion perslucht-snelkoppeling

De Orion koppeling is o.a. uitwisselbaar met:

  • Rectus/Legris 14 & 22

  • ARO 210

  • Parker 50

  • Cejn 300

  • JWL 552 & 532

Snelkoppelingen voor industriële toepassingen

Naast de breed toepasbare EURO- en Orion-variant, zijn er perslucht-snelkoppelingen die speciaal voor industriële toepassingen gemaakt zijn. Hiervan zijn de ISO 6150B en ISO 6150C het meest vermeldenswaardig.   

ISO 6150B-snelkoppelingen 

Kenmerken: Deze zijn te verkrijgen in drie verschillende doorlaten, namelijk Ø6, Ø8 of Ø11 mm. 

Toepassingsgebied: Geschikt voor de lichtindustriële persluchttoepassingen. 

Profiel

Profiel van een ISO 6150B perslucht-snelkoppeling

De ISO 6150B Ø6 koppeling is onder andere uitwisselbaar met:

  • Prevost ISI06

  • Cejn 310

  • Gromelle 600

  • Oetiker DN06 B1

  • Rectus 23/24

  • ARO 102 

De ISO 6150B Ø8 koppeling is onder andere uitwisselbaar met:

  • Prevost ISI08

  • Cejn 430

  • Gromelle 900

  • Oetiker DN08 SC-E

  • Rectus 30

  • ARO 103 & 203 

De ISO 6150B Ø11 koppeling is onder andere uitwisselbaar met:

  • Prevost ISI11

  • Cejn 550

  • Oetiker SC-H

  • Rectus 37

  • ARO 104 & 204 

ISO 6150C-snelkoppelingen 

Kenmerken: Evenals de ISO 6150B zijn deze perslucht-snelkoppelingen met een doorlaat van Ø6, Ø8 of Ø11 mm verkrijgbaar. 

Toepassingsgebied: Geschikt voor de zwaardere industriële persluchttoepassingen. 

Profiel:  

profiel van een ISO 6150C perslucht-snelkoppeling

De ISO 6150C Ø6 koppeling is onder andere uitwisselbaar met:

  • Prevost RCS06

  • Cejn 291

  • Gromelle 18600

  • Oetiker DN06 SC-K

  • Rectus 18 

De ISO 6150C Ø8 koppeling is onder andere uitwisselbaar met:

  • Prevost RCS08

  • Cejn 381

  • Gromelle 18900

  • Oetiker DN08 SC-E1

  • Rectus 60 

De ISO 6150C Ø11 koppeling is onder ander uitwisselbaar met:

  • Prevost RSC 11

  • Oetiker DN11 SC-G 

Wat is het verschil tussen een standaard perslucht-snelkoppeling en een veiligheidssnelkoppeling? 

Veiligheid op de werkvloer is belangrijk voor zowel de werknemer als de werkgever. Uiteraard valt ook het gebruik van perslucht hieronder. Om op een veilige manier te ontkoppelen, bestaan er zogenaamde veiligheidskoppelingen.

Volgens Artikel 3.17 Arbeidsomstandighedenbesluit die je als werkgever je de mogelijkheid te voorkomen, of in ieder geval te beperken, dat iemand kan “worden getroffen of geraakt door voorwerpen, producten of onderdelen daarvan dan wel vloeistoffen of gassen, of het gevaar bekneld te raken tussen voorwerpen, producten of onderdelen daarvan.” 

Hoewel het gebruik van deze koppelingen volgens de ARBO-wet (nog) niet verplicht zijn, dragen ze wel bij aan een veilige werkomgeving. Dit doen ze onder andere door:

Automatische afsluiting

Bij het loskoppelen sluit de luchttoevoer automatisch af, waardoor het risico op letsel door onverwachte drukveranderingen minimaal is. 

Ontworpen met veiligheid voorop 

Veiligheidskoppelingen zij zo ontworpen dat ze om enkel te passen op de bijbehorende tegenstukken. Hiermee voorkom je dat je ze onbedoeld koppelt met verkeerde apparatuur.

Duurzaamheid en betrouwbaarheid 

Doordat ze zijn getest op duurzaamheid, garanderen ze een lange levensduur en betrouwbare prestaties, zelfs onder zware omstandigheden. 

Hoe identificeer je een snelkoppeling?  

Je identificeert een perslucht-snelkoppeling vaal aan de hand van kleurcodes, gegraveerde merktekens, doorlaat en uiteraard het profiel. Om een voorbeeld van kleuridentificatie te geven zijn de Prevost-veiligheidskoppelingen geschikt.

  • Blauw: ISO 6150B 

  • Groen: EURO 

  • Geel: ORION 

  • Zwart: ISO 6150C 

Onderstaand een tabel ten behoeve van eenvoudige identificatie op basis van afmetingen: 

Een profiel van een perslucht-snelkoppeling

Tot slot

Ik hoop dat ik je inmiddels wegwijs heb gemaakt in de wereld van perslucht-snelkoppelingen en veiligheidskoppelingen. Om een korte samenvatting te geven. De keuze voor de perslucht-snelkoppeling is afhankelijk van je specifieke behoeften met betrekking tot een toepassing, maar voornamelijk van de doorlaat (NW genoemd). Daarnaast kan ook de veiligheid een grote rol spelen binnen je bedrijf. In dat geval kies je logischerwijze voor de zekerheid van een veiligheidssnelkoppeling.

Heb ik iets over het hoofd gezien en heb je een aanvulling, of een vraag? Laat hieronder gerust een reactie achter.

2