Robert Eising
 · Hydrauliek specialist

Wat is een lantaarnstuk en welke moet ik hebben?

Een lantaarnstuk, ook wel bellhousing genoemd, verbindt de elektromotor of verbrandingsmotor met een hydraulische pomp. Ze bestaan in vele vormen en maten. In dit blog lees je wat een lantaarnstuk precies is en waar je op moet letten bij je keuze.

De functie van een lantaarnstuk

De meeste lantaarnstukken zijn gemaakt van aluminium. Dit is licht van gewicht en makkelijk te bewerken in het productieproces. Andere voorkomende materialen zijn gietijzer en staal.

Door een lantaarnstuk te gebruiken zorg je voor een simpele en optimale uitlijning van de motor‐ en de pompas. Beide assen kunnen verbonden worden met een elastische tand of klauw-koppeling. Het lantaarnstuk beschermt tevens de koppeling en omgekeerd, de roterende delen zijn afgeschermd en voorkomt ongelukken. 

Beide kanten van het lantaarnstuk hebben een machinale afwerking. Zo zijn beide kanten voorzien van een pasflens wat zorgt voor de juiste uitlijning. Beide zijden hebben een gatenpatroon voor de bevestiging, overeenkomstig met het gatenpatroon van elektromotor en pomp.  

Als zowel de elektromotor als de pomp op het lantaarnstuk past, is het zaak om de lengte te controleren. Vaak heb je wel speling in de lengte om met de elastische koppeling de assen op de juiste manier te verbinden. Als er tussen de as van de elektromotor en de as van de pomp te weinig ruimte zit (in het ergste geval de assen raken elkaar) of te veel ruimte (in het ergste geval de koppelingsdelen raken elkaar niet meer) kun je misschien een andere lengte lantaarnstuk kiezen of gebruik maken van een andere elastische koppeling. 

Hier moet je op letten bij een lantaarnstuk

Als je de hydrauliekpomp in de tank maakt, zorg dan dat er een opening in het lantaarnstuk zit, zodat er bij lekkage langs de pomp-as niet de olie uit de tank wordt gedrukt.  

Sommige lantaarnstukken zijn niet uit 1 maar uit 2 delen opgebouwd. De kant van de elektromotor lijkt een compleet lantaarnstuk, maar hier moet nog een verloopflens op voor de juiste pomp. 

De meeste lantaarnstukken voor elektromotoren hebben een B5-flens, maar ze bestaan ook voor een B14-flens. 

Veel gebruikte accessoires bij een lantaarnstuk zijn: 

  • Voetflens – voor horizontale montage van de complete set  

  • Pakking/gasket – om te zorgen dat er geen olie tussen pomp en lantaarnstuk door gaat. 

  • Inlasring – als je het lantaarnstuk netjes en stevig door het tankdeksel wilt maken