Uit diverse voorbeelden blijkt dat interpretatieverschillen bij het omrekenen van Engelse maten naar metrische en omgekeerd, kunnen leiden tot ernstige problemen, zo waarschuwt Bill Bertram, Managing Director van Regal C&I Europe. Hij geeft aan hoe je de maten correct hanteert.
Engelse maten omrekenen
Stel dat je de specificaties van een elektromotor opgeeft voor im- of export naar of vanuit andere regio’s in de wereld, dan moet je begrijpen wat de omrekening is tussen paardenkrachten en watt of tussen het koppel in lb-ft (pound-feet) en in Nm (Newtonmeter). Laten we eens wat gebruikelijke formules in het imperiale en SI-stelsel voor een permanente magneetmotor bekijken.
In de imperiale eenheden voor paardenkracht en koppel (er zijn twee verschillende vergelijkingen voor pound-feet en pound-inches):
Paardenkracht = Koppel (lb-ft) x omw/min 5252
Paardenkracht = Koppel (lb-in) x omw/min 63025
Maar in SI-eenheden is de formule:
Vermogen (kW) = Koppel (Nm) x omw/min 9550
Je vraagt je wellicht af waar het getal 9550 vandaan komt. De SI-eenheid voor rotatiesnelheid is radialen per seconden en niet omw/min. Eén radiaal per seconde is ca. 9.550 omw/min en 2∏ radialen per seconde is exact 1Hz.
En hoe zit het met de tijd waarin een motor zijn bedrijfstoerental bereikt? In imperiale eenheden gaat de berekening zo:
Seconden = 2.48 x (J (lb-ft2) x snelheidsverandering (omw/min)) 308 x gemiddeld versnellingskoppel (lbf-ft)
In SI-eenheden reken je de tijd tot aan het bedrijfstoerental zo uit:
Seconden = J (kg-m2) x snelheidsverandering (omw/min) 9.55 x gemiddeld versnellingskoppel (Nm)
Uit deze formules kunnen we omrekenfactoren voor kracht, koppel, vermogen en traagheidsmoment afleiden, waarmee technici de specificaties van motoren naar imperiale of metrische eenheden correct kunnen omrekenen.